źródło: Kzenon - Fotolia.com

Chcesz ćwiczyć, ale nie wiesz jak? Pomożemy ci wybrać rodzaj ćwiczeń, który najlepiej odpowiada twoim potrzebom, wiekowi i temperamentowi. 

Być „fit” oznacza bycie w szczytowej formie poprzez odpowiednie ćwiczenia. Dlatego fitness to nie tylko trening, ale też aktywny styl życia. Chodzi o to, by utrzymać ładną sylwetkę oraz zachować dobre zdrowie. Jak wykazują badania, wysiłek odgrywa istotną rolę w zapobieganiu takim chorobom jak otyłość, cukrzyca, osteoporoza, miażdżyca, zawały, choroby układu krążenia, depresja, alzheimer, nowotwory.

Jak dopasować 

Zanim zdecydujesz się na regularne treningi, powinnaś wiedzieć, przy jakich wartościach tętna ćwiczysz najbardziej efektywnie. Wartości te oblicza się w następujący sposób: od umownej liczby 220 odejmujemy nasz wiek podany w latach; otrzymany wynik jest tzw. teoretyczną maksymalną wartością tętna, którą oznaczamy literą A. Żeby dowiedzieć się, jaka powinna być nasza minimalna wartość tętna podczas wysiłku, mnożymy A razy 0,6, a żeby znać maksymalną wartość naszego tętna podczas wysiłku, mnożymy A razy 0,7. I tak dla kobiety 30-letniej to: 220 – 30 = 190; 190 x 0,6 = 114; 190 x 0,7 = 133. Czyli w czasie ćwiczeń jej puls powinien wynosić nie mniej niż 114 i nie więcej niż 133 uderzenia na minutę.

Przy wyborze określonej formy ruchu ważne jest nasze nastawienie i to, co chcemy osiągnąć. Jeżeli jesteś osobą towarzyską i lubisz trenować w atmosferze pełnej energii, to odpowiednie dla ciebie są wszelkie rodzaje aerobiku, zumba i taniec. Natomiast gdy traktujemy ćwiczenia jako sposób na odreagowanie stresu, odpowiednie będą: joga, pływanie, tai-chi. Jeśli chcesz widzieć postęp w odzyskiwaniu sprawności fizycznej i lubisz zmuszać się do coraz większego wysiłku, wybierz trening na siłowni, jogging, nordic walking, pilates. 

Marsz z kijkami 

Nordic walking (z ang. podbiegunowy spacer) to dynamiczny marsz w miarowym rytmie. Ten rodzaj aktywności ruchowej jest korzystny dla stawów, bo kijki przejmują na siebie 25 proc. ciężaru ciała, a spacer angażuje też górne jego partie. Nordic walking uaktywnia aż 80 proc. naszych mięśni, jogging tylko 60 proc. Aby utrzymać równowagę, trzymamy się prosto i spalamy kalorie, pod warunkiem że chodzimy dłużej niż pół godziny.

Oceń artykuł:
Kategorie: Diety, Sprzęt sportowy, Ćwiczenia, Jazda na rowerze, Ruch, Bieganie, Trener fitness, Odchudzanie, Odzież sportowa, Dietetyk
Działy: Czas relaksu - Ruszajmy się!, Kobieta skarbu - Na zdrowie, Strefa 50+ - Kondycja, Świat pomysłów - Trzymaj linię,